Sunday, January 27, 2013

Hantu Inggeris III:92


Kami berbual-bual tentang tugas yang bakal saya laksanakan.  Saya banyak mengiakan sahaja kata-kata wanita itu kerana  saya cemas melihat anak perempuannya yang dari tadi menulis dan melukis tanpa memandang kepada saya. Dia begitu asyik, tidak mempedulikan apa-apa yang berlaku di sekitarnya.

Saya semakin cemas apabila saya merasakan bahawa ‘supervisor’ yang bersembang dengan saya ini adalah isteri Sir Gerald dan budak perempuan ini adalah anaknya yang telah membunuh ayahnya sendiri.

“Okay, you may start work now.  My butler will show you around.”  Kata wanita itu sambil bercakap pula dengan butler yang dari tadi setia berdiri di belakang kerusi budak perempuan itu.

“Thank you.” Kata saya sambil bangun dari kerusi dan menghulurkan tangan bersalaman dengan ‘supervisor’ dan anaknya. 

Budak perempuan itu berhenti melukis dan memandang kepada saya.  Dia tidak menyambut tangan saya sebaliknya memberi pandangan seperti, “You know who I am” dan tersenyum sinis.

Saya terus berpaling ketakutan dan berjalan laju untuk segera keluar dari bilik berhantu itu.  Sebaik sahaja saya keluar dari bilik itu, saya berlari sekuat hati.  Perjalanan saya ke kaunter rakan saya itu seakan sangat jauh.

“Kenapa ni kak?”. Tanya rakan saya bila melihat saya sampai dengan keadaan nafas yang tidak cukup.

“Supervisor yang akak jumpa tadi adalah isteri Sir Gerald”.  Kata saya sambil tercungap-cungap keletihan.

“Ye ke?.” Tanya kawan itu dengan muka yang sangat terkejut.

“Betul Wa, anak perempuan dia pun ada kat sebelah dia.  Sebelum akak nak keluar tadi, budak perempuan tu pandang akak dan macam dia kata awak dah tahu siapa saya”.  Cerita saya lagi dengan nafas yang masih tersekat-sekat.

“Laa kak, kenapa sampai dia jumpa akak dan bercakap-cakap pulak tu?  Kita semua kat sini tak pernah bercakap dengan hantu-hantu tu.  Hanya terserempak.  Risau pulak saya."

“Tak tahulah Wa. Akak rasa tak sedap hati ni. Takutlah”. Kata saya lagi menjawab pertanyaannya.

Bersambung lagi nanti...

No comments:

Post a Comment

What Say U?