Thursday, January 24, 2013

Hantu Inggeris II: 91


“Semua orang dah tahu kak.  Mereka yang bekerja kat sini tahu sebab mereka mesti terserempak dengan nenek tua tu.  Akak boleh google cerita mereka kat internet.  Akak cari pembunuhan kejam pemilik hotel dan pewaris kekayaan Sir Gerald Hendrick”.  Cerita kawan saya lagi.

Saya mengangguk saja.  Saya merasa tidak sedap hati.  Berdebar dan seram sejuk.

“Akak rileks dulu, tak yah start keje lagi.  Cool down.” Kawan saya menenangkan saya.

“Macam mana Sir tu mati?” Tanya saya pula bila debaran telah reda.

“Dia dibunuh anak perempuannya.  Memang sangat kejam.  Anak perempuannya menikam ayahnya atas arahan ibunya.  Ibunya pula menerima arahan dari nenek budak perempuan tu.  Mereka semua hendak membolot kekayaan Sir Gerald.”

Saya mendiamkan diri.  Sampai hati anak menikam ayah sendiri. Tidak baikkah Sir Gerald itu sampai sanggup anak membunuhnya?

“Sir tu baik sangat kak.  Semua pekerja hotel sayangkan dia.  Sangat menjaga keselesaan tetamu, tu sebab perniagaan hotelnya sangat berjaya”.  Sambung rakan saya, seperti tahu-tahu saja kata hati saya.

Saya merasa simpati di atas kematian Sir.  Saya menjadi murung.  Kerana harta, mereka anak beranak sanggup berbunuh-bunuhan.

Esoknya saya masuk bekerja seperti biasa.  Hati saya masih berdebar-debar.  Risau terserempak dengan wanita tua itu.

“Eloklah akak dah sampai, bos nak jumpa.  Nak bagi brief tugas lah tu”. Kata rakan saya sebaik sahaja melihat saya tiba.

“Ok. Akak pergi jap ye.”

Saya berlalu menuju pejabat supervisor dengan hati yang ceria kerana saya akan diberi tugas.

“Come in.”  Kedengaran suara dari dalam pejabat, menyuruh saya masuk setelah saya mengetuk pintu biliknya.

Saya membuka pintu bilik dan tergamam melihat ‘supervisor’ saya.  Dia seorang wanita Inggeris, lengkap dengan pakaian bergaya Inggeris lama.  Saya berfikir sejenak, betul ke ini bilik supervisor saya?  Saya tercegat melihat dekorasi bilik.  Ianya bergaya Inggeris lama dengan kerusi berukir tebal, bilik dengan kertas dinding yang kelam warnanya seakan usang dan biliknya juga suram.  Seorang kanak-kanak perempuan duduk di sebelahnya tetapi leka menulis dan melukis.

“Have a seat, please.”.  Jemput wanita Inggeris itu.

“Thank you.” Saya menarik kerusi dan duduk di depannya dengan perasaan yang sangat mencemaskan.

Bersambung lagi nanti...

No comments:

Post a Comment

What Say U?